Turizm Fakültesi Öğrencilerinin Gençlik Turizmine İlişkin Metaforik Algılarının Tespitine Yönelik Bir Araştırma
(An Investigation towards the Metaphoric Perceptions of Tourism Faculty Students Regarding Youth Tourism
)
Author
|
:
Fatih Ercan
- Tunahan Kaplan
|
|
Type |
:
Copyright
|
Printing Year |
:
2023
|
Number |
:
13-3
|
Page |
:
505-520
|
Özet
Günümüzde her yaş ve profilden kişinin katıldığı turizm sektöründe gençler önemli bir potansiyel oluşturmaktadır. Yeterli boş zamana sahip olmaları ve eğitim amaçlı yapılan seyahatlerin son yıllarda artması nedeniyle gençler ve öğrenciler turizmin gelişimine katkı sağlamaktadırlar. Gençlik turizminin artan önemi, bu turizm türünde büyük bir potansiyel oluşturan üniversite öğrencilerinin algılarının anlaşılmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, turizm fakültesi öğrencilerinin gençlik turizmi kavramına ilişkin metaforik algılarını tespit etmek ve bu algıları açıklamaktır. Nitel veri toplama tekniklerinden görüşme yöntemi ile aktif olarak eğitime devam eden 152 öğrenciden veri toplanmıştır. Veriler MAXQDA nitel veri analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucu, öğrencilerin gençlik turizmi ile ilgili en sık geliştirdiği metaforların eğlence, özgürlük, macera ve sosyallik olduğu tespit edilmiştir. Bulgularda, eğlence metaforunun hem turizm işletmeciliği hem de turizm rehberliği bölümü 1. ve 2. sınıf öğrencileri tarafından daha sık kullanıldığı görülmektedir. Ayrıca, metaforlara yönelik algıların çoğunlukla etkinlik türü, yenilik ve eğitim ana temaları altında yoğunlaştığı dikkat çekici sonuçlar arasındadır.
Anahtar Kelimeler
Turizm Sektörü, Gençlik Turizmi, Turizm Fakültesi Öğrencileri, Metafor Analizi.
Abstract
Today, young people create an important potential for the tourism sector, in which people of all ages and profiles participate. Young people and students contribute to the development of the tourism sector because they have enough free time and the number of educational trips has increased in recent years. The increasing importance of youth tourism makes it necessary to understand the perceptions of university students, who create great potential in this type of tourism. The aim of this study is to determine the metaphorical perceptions of the tourism faculty students regarding the concept of youth tourism and to explain these perceptions. Data were collected from 152 students who were actively continuing their education by using interviews, one of the qualitative data collection techniques. Data were analyzed using MAXQDA qualitative data analysis software. As a result of the analysis, the most frequently expressed metaphors were determined as entertainment, freedom, adventure, and sociability. In the findings, it is seen that the entertainment metaphor is used more frequently by the 1st and 2nd -year students of both tourism management and tourism guidance departments. I
Keywords
Tourism Sector, Youth Tourism, Faculty of Tourism Students, Metaphor Analysis