Türkçe

Quick access


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.




Misafirlerin Otellerdeki Yenilik Yönetimi Algısı ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Nitel Bir Araştırma
(A Qualitative Research to Determine the Effect of Innovation Management in Hotels on Revisit Intent )

Author : Nilgün Tuzcu    
Type : Copyright
Printing Year : 2023
Number : 13-1
Page : 136-151


Özet
Rekabetin yoğun olduğu turizm işletmelerinde sürdürülebilirliği yakalayabilmek ve yeni müşteriler elde edebilmek için, turist tercih ve beklentilerin önceden tahmin edilerek yeniliğe yönelik stratejilerin başarıyla uygulanması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda araştırmanın amacı otellerdeki yenilik yönetimi yaklaşımlarının misafirler tarafından nasıl algılandığını ve bu algılarının oteli tekrar ziyaret etme niyeti oluşturup oluşturmadığını incelemektir. Araştırma amacına bağlı olarak olgubilim deseninde nitel bir araştırma gerçekleştirilmiş ve veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile elde edilmiştir. Analizlerde MAXQDA 2022 programı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Antalya Belek Turizm Bölgesinde faaliyet gösteren beş yıldızlı bir otel işletmesinde konaklayan 45 misafirden oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda misafirlerin yenilik yönetimine ilişkin algılarının ürün yeniliği, süreç yeniliği, çeşitlilik ve yeniliğe açıklık kodları üzerine yoğunlaştığı belirlenmiştir. Bu çerçevede misafirlerin oteli tekrar ziyaret etme niyetinde fiziki imkanlar, tavsiye ve çalışan davranışlarının önemli rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler
Turizm Sektörü, Yenilik Yönetimi Algısı, Tekrar Ziyaret Etme Niyeti

Abstract
In order to achieve sustainability and acquire new customers in tourism businesses where competition is intense, it has become necessary to successfully implement innovation-oriented strategies by predicting tourist preferences and expectations. In this context, the aim of the research is to investigate how innovation management approaches in hotels are perceived by guests and whether these perceptions create an intention to revisit the hotel. Depending on the purpose of the research, qualitative research was carried out in the phenomenology design and the data were obtained through a semi-structured interview form developed by the researchers. The MAXQDA 2022 program was used in the analysis. The study group of the research consists of 45 guests staying in a five-star hotel operating in Antalya Belek Tourism Region. As a result of the analyzes, it was found that the perceptions of the guests regarding innovation management focused on product innovation, process innovation, diversity and openness to innovation. In this context, it has been concluded that physical facilities, advice and employee behaviours play an important role in the guests' intention to visit the hotel again.

Keywords
Tourism Sector, Innovation Management Perception, Revisit Intention

Advanced Search


Announcements

Formerly Karabuk University
Journal of Institute of Social Sciences between 2013-2020
(ISSN: 1309-436X eISSN:2147-7841))

Adress :Journal of Humanities and Tourism Research
Phone :0370 418 86 00 Fax :0 370 418 83 33
Email :nturker@karabuk.edu.tr

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri