English

Hızlı Erişim


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


Öğretmenlerin Çocuk Haklarına İlişkin Davranışlarının Ortaokul ve Lise Öğrencileri Bakış Açısından İncelenmesi
(Analysis of Teachers’ Behavior on Children’s Rights Based on the Views of Junior High and High School Students )

Yazar : Arzu Özyürek   - Vahdet Bağatır - Ferhan Koparan - Fatma Çelik - Ayşenur Aydın  
Türü :
Baskı Yılı : 2018
Sayı : S4
Sayfa : 88-97


Özet
Children's rights are part of the individual liberties. The present study aimed to analyze the behavior of junior high and high school teachers on children's rights based on the views of the students. The study was conducted with descriptive survey model. A Personal Information Form and a survey form developed by Dagli (2015) under the consultancy of Prof. Dr. Semra Ünal was used to collect the study data. The study group included 231 junior high and 251 high school, a total of 482 students. The data were collected in classroom environment and then analyzed in computer environment. Data analysis was conducted with percentage and frequency distributions. The study findings demonstrated that teachers generally observed children's rights in general according to the junior high school students, and high school students stated that teachers exhibited inconsistent behavior on children's rights. The findings are discussed based on the literature.

Anahtar Kelimeler
Çocuk Hakları, Çocuk Hakları Sözleşmesi, Öğretmen Davranışları

Abstract
Children's rights are part of the individual liberties. The present study aimed to analyze the behavior of junior high and high school teachers on children's rights based on the views of the students. The study was conducted with descriptive survey model. A Personal Information Form and a Likert-type survey form developed by Dagli (2015) under the consultancy of Prof. Dr. Semra Ünal was used to collect the study data. The study group included 231 junior high and 251 high school, a total of 482 students. The data were collected in classroom environment and then analyzed in computer environment. Data analysis was conducted with percentage and frequency distributions. The study findings demonstrated that teachers generally observed children's rights in general according to the junior high school students, and high school students stated that teachers exhibited inconsistent behavior on children's rights. The findings are discussed based on the literature.

Keywords
Children’s Rights, Convention on the Rights of the Child, Teacher Behavior

Gelişmiş Arama


Duyurular

    Yeni İndeks

    Dergimiz Haziran 2021'den (Cilt 11, Sayı 2) itibaren EBSCO (Sosyal Bilimler Ululslararası indeksi) tarafından indekslenmeye başlanmıştır.


    Yayına Kabul Edilecek Bilimsel Alanlar

    Beşeri ve Sosyal Bilimler alanında makaleler yayınlayan JoHUT, hakemlik sürecindeki sorunlar nedeniyle ve TR Dizin v.b indekslerde taranma şartlarından biri olan belirli bir alana yönelik yayın yapma şartını yerine getirmek amacıyla alan sınırlamasına gitmektedir. Bu bağlamada, 2021 yılından başlayarak Türk Dili ve Edebiyatı, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Resim, Müzik, Eğitim Bilimleri, Hukuk, Ekonomi, Ekonometri, Üretim Yönetimi, Maliye, Kamu Yönetimi, Muhasebe ve Finans, Dış Ticaret, İlahiyat alanlarındaki makaleler kabul edilmeyecektir.  Yazar ve hakemlere duyurulur.


    Eylül 2021 Sayısı

    Dergimizin Eylül 2021 Sayısı (Cilt: 11, Sayı:3) yayınlanmıştır. Tüm hakem ve yazarlarımıza katkıları için teşekkür ederiz.


Derginin Yeni Adı (2020 yılı 10. ciltten itibaren)
Journal of Humanities and Tourism Research
Derginin Eski Adı
Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (2010-2020)
ISSN: 1309-436X eISSN:2147-7841 (2013-2020)

Adres :Journal of Humanities and Tourism Research
Telefon :0370 418 86 00 Faks :0 370 418 83 33
Eposta :nturker@karabuk.edu.tr

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri