Türkçe

Quick access


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.




Alışveriş Merkezlerindeki Mevcut Eksiklik ve Olumsuzlukların Mekânsal Tasarım Açısından İncelenmesi: Karabük Halkı Üzerine Bir Araştırma
(Investigation of Existing Deficiencies and Disadvantages in Shopping Centers in Terms of Spatial Design: A Study on Karabük People )

Author : Mehmet Nuri Yıldırım    
Type : Copyright
Printing Year : 2020
Number : 10-4
Page : 806-834


Özet
Son yirmi beş yıldan itibaren artan alışveriş merkezleri, ekonomik ve sosyal alanların önemli bir parçası olup, kent yaşamı ve kullanıcılar tarafından odak noktası olmuştur. Birçok ülkede alışveriş merkezleri yapısal farklılıklar göstermekle birlikte giderek kent merkezlerinin üstlendiği bazı fonksiyonları da üstlenerek, toplanma, buluşma, boş vakit geçirme alanları haline gelmeye başlamışlardır. Bu çalışmanın amacı Karabük kentinde faaliyet gösteren X veY AVM’lerdeki mevcut eksilik ve olumsuzlukların neler olduğu mekânsal tasarım açısından incelenmiştir. Araştırmanın evreni; Ocak-Şubat 2020 döneminde X ve Y AVM’lerini ziyaret eden kişiler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; estetik mekân algısının zayıf ve mekân içi kullanılan renk ve malzemelerin estetik olmadığı, doğa ile ilgili hiçbir tasarımın bulunmadığı, manyetik alan etkisinin fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte dinlenme ve oturma alanlarının, yetişkin oyun alanlarının, kültürel etkinlik alanlarının, geleneksel ürün satış yerlerinin yetersiz veya bulunmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca dış mekân (peyzaj) düzenlemesinin yetersiz olduğu tespit edilen diğer bulgudur. Ancak X ve Y AVM’lerinde mekânsal ulaşım ve sirkülasyonun olduğu, spor ve oyun alanlarının, ibadethane gibi yerlerin, mağaza ve dükkânların, kapalı ve açık otopark alanlarının ve sigara içme alanlarının yeterli olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler
Alışveriş Merkezleri (AVM), Mekân Tasarımı, Karabük

Abstract
Shopping malls, increasing in the last twenty -five years, have been an important part of the economic and social sphere as well as urban life. While shopping centers have developed some structural differences, they provide similar functions to city centers by acting as areas for meeting, gathering and leisure. This article examines the current shortcomings and negativities in X and Y AVMs operating in the city of Karabük in terms of spatial design. The universe of the research consists of people who visited X and Y AVMs between January and February of 2020. Surveys were used as a data collection tool. Among the analyses made, it has been revealed that the perception of aesthetic space is weak, and there is no design related to the color and aesthetics used in the space, there is no design related to nature, and there is no design related to the magnetic field. It has been determined that other seating and sitting areas, possible playgrounds, cultural activity areas and traditional sales points are insufficient or not available. In addition, the other finding is that the outdoor (landscape) arrangement is insufficient. However, in the X and Y shopping malls, there are adequate spatial transportation and circulation, sports and playgrounds, spaces such as places of worship, shops, open car park areas and smoking areas.

Keywords
Shopping Mall (AVM), Spatial Design, Karabuk

Advanced Search


Announcements

Formerly Karabuk University
Journal of Institute of Social Sciences between 2013-2020
(ISSN: 1309-436X eISSN:2147-7841))

Adress :Journal of Humanities and Tourism Research
Phone :0370 418 86 00 Fax :0 370 418 83 33
Email :nturker@karabuk.edu.tr

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri