Özet
3-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Oyuncak Seçme ve Kullanma Stratejileri
Çocukların oyunlarında yararlandıkları materyaller olan oyuncakların, ebeveynler tarafından seçimi ve kullanımı ile ilgili ebeveynlerin görüşlerinin bilinmesi konuyla ilgili yapılacak olan plan ve uygulamalarda göz önünde bulundurulması gereken bir husustur. Bu nedenle çalışmada 3-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin, oyuncak seçimi ve kullanımına ilişkin düşüncelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda çalışma grubunda yer alan ebeveynlerin oyuncak seçiminde daha çok oyuncağın eğiticilik özelliğine dikkat ettikleri, oyuncağın alımı aşamasında büyük oranda medyadan etkilendikleri, oyuncaklar üzerinde yer alan CE damgasının ne anlama geldiğine dair herhangi bir bilgiye sahip olmadıkları ve alacakları oyuncağın en çok çocuğun bilişsel gelişim alanına katkı sağlamasını istedikleri görülmüştür. Çalışmaya katılan ebeveynlerin oyuncak alma sıklıklarının en çok ayda bir ve nadiren olduğu, çocuklarının en çok tercih ettiği oyuncak türlerinin ise kız çocukları için bebekler erkek çocukları için ise arabalar olduğu ve çocukların büyük çoğunluğunun oyuncaklarını paylaştığı görülmüştür. Kullanılmayan oyuncakların ise ebeveynler tarafından ortadan kaldırıldığı çocuklar oyuncağı unuttuktan sonra tekrar ortaya çıkarıldığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Oyuncak, okul öncesi dönem, oyuncak seçimi, ebeveyn, çocuk.