Özet
İstanbul'daki Turistlerin Alışveriş Davranışları: Beyazıt Esnafı Üzerine Nitel Bir Araştırma
Bu çalışmanın amacı, İstanbul'u ziyaret eden turistlerin alışveriş davranışlarını yerel esnaf gözüyle incelemektir. Çalışmada nitel bir yaklaşımı benimsenerek veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formları ile Beyazıt esnafından toplanmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda, turistlerin alışveriş davranışları üç başlık altında toplanmıştır. Bunlar; (1) turistlerin pazarlık davranışları, (2) turistlerin harcama davranışları ve (3) turistlerin ürün seçimidir. Turistlerin genellikle alışveriş sırasında pazarlık yapma eğiliminde oldukları belirlenmiştir. Beyazıt'ı ziyaret eden turistler arasında en çok ABD ve Arap ülkelerinden gelen turistlerin harcama yaptığı tespit edilmiştir. Alışveriş ürünleri olarak ucuz hediyelik eşya ve imitasyon giyim ürünlerinin turistler tarafından tercih edildiği belirlenmiştir. Ayrıca turistler için alışveriş engelleri olarak üç alt tema belirlenmiştir. Bunlar; (1) satış baskısı (turist tacizi), (2) güvenlik endişeleri ve (3) tur rehberi etkisi ve zaman sınırlamasıdır.
Anahtar Kelimeler
Alışveriş, alışveriş davranışları, turistlerin harcama davranışları, İstanbul