Haber Söyleminde İdeolojik Etki: Ayasofya’nın İbadete Açılması Haberleri
(Ideological Impact in News Discourse: News on the Opening of Ayasofya to Worship
)
Yazar
|
:
Arzu Kalafat Çat
- Olgun Küçük
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2022
|
Sayı |
:
12-4
|
Sayfa |
:
678-691
|
Özet
Gerçeğin habere dönüştürülmesi esnasında ideolojik müdahaleler söz konusu olabilmektedir. Kapitalizmle birlikte bir endüstri alanına dönüşen medyada haber, sermaye sahiplerinin mevcut ideolojilerinin araçsallaştırıldığı meta haline gelmiştir. Medya endüstrisi ideolojilerini çeşitli söylemler vasıtasıyla aktarmaktadır. Haber metinlerinde yer alan ideolojik kodlar ve örtük anlamların açığa çıkarılması amacıyla söylem analizi yöntemi kullanılmaktadır. Bu çalışmada, gazetelerde yer alan haberlerin ideolojik müdahalelerle yapılandırıldığı ön kabulünden hareketle Ayasofya’nın ibadete açılması konusuna ilişkin gazetelerin haber üretim süreçlerindeki ideolojik etkinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda sol ideolojiyi temsilen Cumhuriyet, sağ ideolojiyi temsilen Yeni Akit gazeteleri seçilerek Ayasofya’nın cami olarak ibadete açıldığı tarih olan 24 Temmuz 2020 gününü takip eden bir haftalık süre boyunca gazetelerde konuya ilişkin olarak yayınlanan haberler örneğinde gazetelerin söylemsel farklılıkları ortaya konulmaya çalışılmıştır. 24 Temmuz 2020- 30 Temmuz 2020 tarihleri aralığında incelenen gazetelerde yer alan haberlerin gazetelerin mevcut ideolojilerini yansıtan söylemlerle aktarıldığı ve gazetelerin sahiplik yapısının haber üretim süreçlerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
HABER, SÖYLEM, İDEOLOJİ
Abstract
There may be ideological interventions during the transformation of reality into news. The media, which has become an industry branch with capitalism, has become a commodity in which the current ideologies of the capitalists are instrumentalized. The media industry conveys its ideologies through various discourses. Discourse analysis method is used in order to reveal the ideological codes and implicit meanings in the news texts. In this study, it is aimed to reveal the ideological effect on the news production processes of the newspapers regarding the opening of Hagia Sophia, based on the presupposition that the news in the newspapers are structured by ideological interventions. In this context, by choosing Cumhuriyet to represent the left ideology and Yeni Akit to represent the right ideology, the discursive differences of the newspapers were tried to be revealed in the example of the news published on the subject in the newspapers for a week following the 24 July 2020, the date when Hagia Sophia was opened for worship as a mosque. It has been concluded that the news in the newspapers examined between July 24, 2020 and July 30, 2020 are conveyed with discourses reflecting the current ideologies of the newspapers and the ownership structure of the newspapers is effective in the news production processes.
Keywords
News, discourse, ideology