Coğrafi İşaretli Ürünlerin Bölgesel Etkisinin Halk Tarafından Algılanması: Kaz Tiridi Örneği
(Perception of the Regional Influence of Geographical Marked Products by The Locals: An Example of “Kaz Tiridi”
)
Yazar
|
:
Deniz Erdoğan
- Oya Özkanlı
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2022
|
Sayı |
:
12-3
|
Sayfa |
:
440-454
|
Özet
Coğrafi işaret almış ürünler dikkat çekmekte olup farklılaşma, ürün kimliği ve marka oluşturmada faydalı oldukları görülmektedir. Bu faydanın maksimize edilmesi için bölge halkının bu ürünlerin bölgesel etkisine dair algısı ve tutumu tespit edilmelidir. Bu çalışmanın amacı yerel halkın coğrafi işaretli ürünlerin bölgeye etkisi hakkındaki algısını Kaz Tiridi aracığıyla değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda 422 kişiyi kapsayan, demografik ve bireysel bilgiler formu ile beşli Likert ölçeği formunda Kaz Tiridi’nin bölgesel etkilerine yönelik ifadelere yer veren anket çalışması uygulanmıştır. Elde edilen verilere bilgisayar ortamında istatistiksel analiz programı ile One Way Anova analizi uygulanarak demografik ve bireysel bilgiler formunda yer alan değişkenlerin ürünün bölgesel etkileri boyutunda anlamlı ilişkiler sağlayıp sağlamadığı değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre elde edilen veriler bilgi kaynağı, bilgi düzeyi ve Samsun’da ikamet süresi değişkenlerinin ürünün bölgesel etkileri boyutunda anlamlı ilişkiler ortaya çıkardığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Gastronomi Turizmi, Yöresel Ürün, Coğrafi İşaret, Yöre Halkı, Kaz Tiridi
Abstract
Geographical indication products attract attention and are seen to be useful for differentiation, product identity and brand creation. In order to maximize this benefit, the perception and attitude of the people of the region to the regional impact of these products should be determined. The aim of the study is to evaluate the perception of the local population about the impact of geographically marked products on the region through the tool of Kaz Tiridi. For this purpose, a survey study was conducted involving 422 people. The questionnaire contains statements about the regional effects of Kaz Tiridi in the form of a five-point Likert scale and general information about demographic and individual information. The data obtained from the survey study were transferred to a computer environment for examination. Using One Way Analysis from a statisti it was evaluated whether the variables contained in the demographic and individual information provide significant relationships in the dimension of regional effects of the product. As a result, it was determined that the information source, the level of knowledge and the length of residence in Samsun revealed significant relationships in the dimension of regional effects of the product.
Keywords
Gastronomic Tourism, Local Foods, Geographical Indication, Locals, Kaz Tiridi